Productpagina’s optimaliseren
Productpagina’s kunnen een echte hoofdpijn veroorzaken voor optimalisatie. Dezelfde problemen doen zich vaak voor bij de productpagina’s als bij de categoriepagina’s, maar er zijn nog veel meer productpagina’s om mee om te gaan. Denk hierbij aan dunne inhoud, dubbele inhoud en niet-bestaande metagegevens.

Een goede plek om te beginnen is bij de productbeschrijvingen. Maak er een gewoonte van om voor elk product unieke beschrijvingen te schrijven. Het kan verleidelijk zijn om de beschrijving van de fabrikant te kopiëren en te plakken, maar dit betekent dat u dubbele inhoud op uw site plaatst. En dat is SEO zelfmoord.

Dit artikel is geschreven door Ralf van Veen, een SEO specialist.

SEO opzij, vergeet niet dat deze beschrijvingen zijn van fundamenteel belang zijn in de feitelijke verkoop van het product en het verhogen van conversies. Probeer een verhaal te vertellen met de beschrijving – maken het interessant, verleidelijk en in lijn met uw merkpersoonlijkheid. Versnel het proces door het ontwerpen van een formaat voor de productbeschrijvingen.

Eén formaat kan bijvoorbeeld een titel, een korte beschrijving, een opsommingsteken met opsommingstekens en een laatste opmerking over het product geven. Dit zorgt voor consistentie en versnelt ook het contentcreatieproces voor uw schrijvers.

Overweeg om door gebruikers gegenereerde inhoud op de productpagina’s op te nemen, inclusief vermeldingen en recensies in sociale media. Dit zal sociale signalen geven, maar ook helpen om de conversies te verhogen en meer unieke content naar de pagina te brengen.

Vergeet niet om unieke titellabels te schrijven op basis van zorgvuldig onderzoek naar trefwoorden. Ook hier is het de moeite waard om een standaardformaat voor deze titels te creëren, voor het gemak en de consistentie. Verleidelijke metabeschrijvingen helpen je misschien niet om hoger te rangschikken, maar ze zullen de click-throughs van de SERPs wel verhogen. Probeer populaire, in het oog springende woorden of zinnen op te nemen, zoals ‘gratis levering’, ‘koop nu’, ‘verkoop’, ‘verkleind’ of ‘nieuw’.

Als u duizenden producten heeft, dan moet u prioriteiten stellen. Je mag dan wel een SEO whizz zijn, maar je bent geen Superman/Wonder Woman/insert superheld bij uitstek. Kies voor een top-down benadering en begin met het optimaliseren van de meest populaire producten.

Productvarianten
Een van de vragen die ons veel wordt gesteld is wat we in hemelsnaam moeten doen met productvarianten. Hiermee bedoelen we verschillende stijlen, maten, kleuren en modellen van één product. Als het klikken tussen deze verschillende opties een nieuwe URL genereert voor elke variant, dan kom je een aantal serieuze dubbele inhoud en problemen met trefwoord kannibalisatie tegen.

Dus wat is de oplossing? De beste aanpak is om opties weer te geven waarbij de gebruiker de kleur, de grootte of het model kan veranderen, maar zonder dat de URL in het proces verandert. De uitzondering hierop zou zijn als verschillende kleuren of andere variabelen cruciaal zijn voor het product en apart in de SERP’s zullen worden gerangschikt.

Uiteindelijk wil je echter niet dat deze pagina’s met elkaar concurreren. Als u verschillende productvarianten heeft, zorg er dan voor dat u de hoofdversie van het product heilig verklaart.

Sleutelwoorden ‘Koopintentie’
We gaan in deze post geen volledige gids geven voor sleutelwoordonderzoek. Maar wat we zullen zeggen is dit: zorg ervoor dat u veel van de aankoopintentie trefwoorden, bijvoorbeeld ‘Koop [product invoegen]’ te nemen.

Gebruikers die dergelijke zoektermen typen, zullen waarschijnlijk verder naar beneden in de verkooptrechter zitten en dus meer kans hebben om zich om te zetten. Vergeet niet dat SEO niet alleen over het rijden verkeer, het gaat over het rijden conversies, en dus inkomsten.

Afbeeldingen
Laten we de beelden niet vergeten: mensen zijn visuele dieren aan het eind van de dag. Zet alleen beelden van de hoogste kwaliteit in om potentiële klanten te verleiden. Zorg ervoor dat de productafbeeldingen niet te groot zijn of dat ze de snelheid van de pagina kunnen vertragen.

En vergeet niet het belang van het zoeken naar afbeeldingen – voeg passende alternatieve tekst toe aan alle afbeeldingen.

DEEL DIT ARTIKEL

 

GERELATEERDE ARTIKELEN
Verkeersprognoses: Het voorspellen van het potentiële rendement van de 87% van de kopers die beginnen met zoeken Vijf tips om een SEO-vriendelijke FAQ-pagina Vijf eenvoudige SEO-strategieën te creëren: Verhoging van de zoekmachine rankings en het verkrijgen van gekwalificeerde klanten Hoe KMO’s effectief kunnen hun online reputatie te beheren op een shoestring budget
Wees op uw hoede voor filters
De overgrote meerderheid van de e-commerce sites hebben een of andere vorm van filtersysteem om gebruikers te helpen de voor hen meest relevante producten te vinden. Hoewel deze zijn super handig voor de gebruiker, het probleem is dat sommige filtersystemen unieke URL’s genereren voor elk type filter zoeken.

Wat is daar zo erg aan? Nou, het betekent dat een site duizenden en duizenden geïndexeerde pagina’s kan hebben, allemaal met dubbele inhoudelijke problemen. Als gevolg daarvan kan uw site er in de ogen van Google’s huisdier Panda angstaanjagend uitzien als een content farm.

Kijk op Google Search Console om te zien hoeveel pagina’s zijn geïndexeerd voor uw site. Als het aantal ondoorgrondelijk hoog is, dan is de beste oplossing om een meta robots tag met parameter no index toe te voegen, volg dan de gefilterde pagina’s. Het zal ertoe leiden dat deze pagina’s uit de index worden verwijderd en u hoeft er niet langer overheen te slapen.

Verlopen of niet meer op voorraad zijnde artikelen
Een van de belangrijkste problemen met e-commerce sites is dat producten veel komen en gaan. Het is niet nodig om items die niet op voorraad zijn van de site te verwijderen, omdat u misschien een

https://ralfvanveen.com