Belangrijke aspecten bij het vervangen van aanhangeronderdelenJarenlang geleden heb je een aanhanger aangeschaft en je komt er nu opeens achter dat er een onderdeel defect is. Dit onderdeel zal je hoogstwaarschijnlijk vervangen. Onderdelen vervangen van een aanhanger komt vaak voor. De prijs is vaak de afweging van het onderdeel. Is deze erg duur? Vaak kiest men dan voor het aanschaffen van een geheel nieuwe aanhanger. Aan de hand van drie aanhanger onderdelen zullen wij in deze blog toelichten waar je op moet letten. Het goed voorbereiden op de vervanging van jouw aanhanger onderdelen is het halve werk. Geremde of ongeremde aanhanger onderdelen aanschaffen?Het is bij het vervangen van aanhanger onderdelen die iets te maken hebben met de remmen of assen belangrijk om te weten of de desbetreffende aanhanger geremd of ongeremd is. Aanhanger onderdelen van geremde aanhangers zijn bijvoorbeeld erg afhankelijk van het merk. Wil je bijvoorbeeld een KNOTT as vervangen, dit kan dan niet met een AL-KO as. Met het zelfde type as evenals hetzelfde merk is het alleen op te lossen. Het merk is vaak niet van belang bij ongeremde aanhanger onderdelen. Het merk en type staan aangegeven op het typeplaatje van de as. Banden van de aanhanger vervangenBij veel gebruik van een aanhanger, krijgt men na een tijdje last van slijtage. Bij veel aanhanger onderdelen is dit het geval, maar vooral bij aanhangerbanden. Door slijtage verliest een band zijn profieldiepte. Er is vastgesteld dat banden een profieldikte van minstens 1,6 mm hebben. Dit kan je natuurlijk meten met een liniaal of rolmaat. Een andere mogelijkheid is kijken naar het TWI (Tread Wear Indicator), een driehoek of een merklogo. Een slijtage-indicator is een klein blokje met een dikte van 1,6 mm. Als de band de slijtagegrens bereikt heeft, wordt het TWI-bokje wit. Meet de dikte op verschillende plekken, denk hierbij aan de zijkanten en de binnenkant van de banden. Op de aanhangerband kan de slijtage ook scheef lopen. Wanneer moet ik mijn rem onderdelen vervangen?Wat meestal een teken is van slijtage aan de remmen, is als je opmerkt dat het gewicht van je aanhanger tegen de auto aan drukt. Ook als je merkt dat jouw aanhanger achter de auto naar één kant toe getrokken word, kan dit ook een indicatie van slijtage zijn. Je kan ervoor kiezen om je aanhanger naar de garage te brengen voor BOVAG onderhoud. Zelf kan je natuurlijk dit ook vervangen. Bij Aanhangwagendirect zijn bijna alle onderdelen voor de remtoebehoren beschikbaar. Bij het vervangen van rem onderdelen moet je hierop lettenHet ‘remschema’ wordt gevormd door rem aanhanger onderdelen bestaande uit een paar componenten. De fabrikant heeft deze constructie berekening nodig voor goedkeuring. Een aanhanger wordt alleen dan toegelaten op de weg. Deze berekening laat zien welke krachten op de rem aanhangwagen onderdelen plaatsvinden die dan weer een remmend effect hebben. Voor het toegestane bruto laadvermogen heb je op deze manier voldoende remvermogen. Op basis hiervan kan je hier dus ook niet zomaar verandering in brengen, dit omdat het allemaal op elkaar is afgesteld. Ons advies geldt daarom ook, vervang je rem aanhanger onderdelen alleen met hetzelfde merk en type. |