Laden...

Meer over trendanalyse in Google Analytics

Mensen zijn over het algemeen erg goed in het herkennen van patronen in grafieken. Een vaak gebruikte functie in Google Analytics is de tijdlijn, die bovenaan de meeste rapporten in de interface staat en ons laat zien hoe we presteren in een bepaalde metriek in de loop van de tijd. Zonder naar de cijfers te kijken, kan het echter moeilijk zijn om te zien of onze prestaties daadwerkelijk zijn waar ze zouden moeten zijn. Lees hier meer over Google Analytics.

Dus, wat is het probleem met het gebruik van de tijdlijn en het bekijken van de prestaties over verschillende datum bereiken? Wel, er zijn vele redenen waarom het verkeer op een website kan veranderen van maand tot maand (lees er hier meer over). Bijvoorbeeld, een verandering in het maandelijkse verkeer kan worden toegeschreven aan seizoensinvloeden, het aantal dagen in een maand, of misschien werkt onze nieuwe campagne echt! Dit maakt een vergelijking tussen maanden misleidend.

Hoe zit het met gemiddelden?

Een veel voorkomende eerste gedachte is om gemiddelden te gebruiken. Het vergelijken van maandelijkse gemiddelden zou echter nog steeds maanden met minder dagen benadelen. Voor veel websites kunnen we zelfs specifieker worden en zeggen dat er minder werkdagen zijn.

We zouden onze maandelijkse gemiddelden kunnen vergelijken met ons jaargemiddelde, maar als onze tijdreeks niet stationair is, is dit wellicht een slecht referentiepunt om te gebruiken. Of we kunnen kijken naar dagelijkse waarden, maar dit kan nadelig zijn voor weekends of vakanties waarin het websiteverkeer daalt. Wat we zoeken is een gulden middenweg; we willen een mooie manier om gegevens te visualiseren en te vergelijken, die toch nog een beetje intuïtief werkt binnen onze bedrijfskalender.

Voordelen van voortschrijdende gemiddelden

Waarom willen we dan voortschrijdende gemiddelden gebruiken? Om een paar redenen:

  • Grote schommelingen worden “geabsorbeerd” door de voorgaande k dagen, dus voortschrijdende gemiddelden vlakken onze gegevens af.

  • Voortschrijdende gemiddelden zijn zeer eenvoudig te berekenen, en we zullen hieronder een sjabloon geven voor het berekenen van voortschrijdende gemiddelden met uw Google Analytics-gegevens.

  • Voortschrijdende gemiddelden zijn krachtige visuele hulpmiddelen, omdat ze trends in uw gegevens laten verschijnen, terwijl ze uitbijters gladstrijken, en ze kunnen “weerstand” en “steun” bieden aan uw gegevens.

  • Zij maken het mogelijk om meerdere grafieken over elkaar heen te leggen, om korte-, middellange- en langetermijntrends te vergelijken.

Helaas zijn deze berekeningen te ingewikkeld voor berekende metriek in Google Analytics. Een mooie workaround is om de Google Analytics Add-On in Google Sheets te gebruiken. Er zijn een paar verschillende manieren, maar wij zullen een eenvoudige manier tonen om deze voortschrijdende gemiddelden te berekenen, en het voor u gemakkelijk maken om ons werk te kopiëren. Leer hier meer over tijdens de SEO-cursus.

https://ralfvanveen.com/

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

In de wereld van digitale marketing is Search Engine Optimization (SEO) de sleutel tot het vergroten van je online zichtbaarheid

...

b2b marketing books Vaak mislukten advertentiecampagnes die in het ene land succesvol waren, in andere landen jammerlijk. Wat is de

...

Bouw een merk op sociale media. Maak gebruik van sociale media om uw betrokkenheid bij uw klanten te tonen. Deel

...