Damons photo booth
Image default
Toerisme

MODE IN GEZICHTEN: ANTWERPEN ZES

MODE IN GEZICHTEN: ANTWERPEN ZES

gratis bezienswaardigheden antwerpen

Parijs had nauwelijks tijd om te herstellen van de invasie van de modewereld door Japanse ontwerpers toen in 1987 een nieuwe revolutie plaatsvond in Londen. De Antwerpse Zes, bestaande uit Anne Demelmeister, Dries van Noten, Dirk Bickembergs, Walter van Beirendonck, Dirk van Saene en Marina Yee, presenteerden gezamenlijk hun collecties en verdienden een reputatie als “jonge wilden”.

Martin Margiela

Martin Margiela, die door velen ten onrechte aan de Antwerpse Zes werd toegeschreven, hoewel hij al in Parijs werkte als assistent van Jean-Paul Gaultier, legde uit dat de Belgen in feite “de erfgenamen waren van Japanse ontwerpers, afstammelingen van Rei Kawakubo en Yoji Yamamoto.” De kleren van de Belgen, alsof ze van etalagepoppen zonder definitieve steken waren genomen en op de catwalk gepresenteerd, namen het stokje over van Japanse ontwerpers en droegen het door de jaren 90.

Naast het feit dat ze allemaal afstudeerden aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waren ze verenigd door de voorkeur om aparte dingen te creëren, in plaats van het hele toilet. De eigenaar zou deze individuele kledingstukken kunnen gebruiken en ze in hun bestaande kledingkast kunnen weven om hun eigen unieke look te creëren.

Hun pakkende bijnaam “The Antwerp Six” werd bedacht door de Britse pers omdat de namen van de jonge getalenteerde ontwerpers te moeilijk te spellen en uit te spreken waren voor de Britten. Bovendien deed het denken aan de namen van films en boeken, zoals bijvoorbeeld het in de jaren 50 super populaire “The Magnificent Five” en “The Secret Seven” van Enid Mary Blyton. Van deze bijnaam, die voor hen stevig verankerd was, profiteerden toentertijd alleen onbekende ontwerpers uit België.

Vóór hun rauwe verschijning associeerde niemand België met mode, wat betekende dat jonge afgestudeerden van de Koninklijke Academie, opgeleid onder Linda Lopp, gedwongen werden zich te verenigen om hun Londense debuut zichtbaar te maken. Hiervoor huurden ze gezamenlijk een grote vrachtwagen, parkeerden deze op de camping en probeerden zo veel mogelijk aandacht van de pers te trekken.

Zowel journalisten als mode-connaisseurs waardeerden deze onconventionele benadering, om nog maar te zwijgen van de avant-gardistische creaties van de Belgen zelf. Dankzij deze zes mensen staat Antwerpen stevig verankerd op de modekaart als een van haar hoofdsteden.

De invloed van Beirendoncks werk op de modewereld is veel groter dan de verkoop van zijn kleding, en de tentoonstelling in 2011 met een retrospectief van zijn werk gedurende 30 jaar in het Modemuseum in Antwerpen is niet alleen een eerbetoon aan het grote talent van de meester, maar ook een bevestiging hiervan.

https://www.dergatsjev.be/2020/08/antwerpen-toerisme-activiteiten-meir.html